Bateria este cea mai scumpă “piesă” a unui stivuitor și merită să aveți grijă de ea. O baterie poate fi distrusă într-un an și poate fi utilizabilă timp de 10 ani. Depinde de dumneavoastră!
Bateriile cu plumb-acid sunt considerabil mai ieftine decât cele mai noi baterii litiu-ion și sunt, de asemenea, destul de grele, deoarece o parte din stabilitatea unui stivuitor este dată de greutatea bateriei în sine, care poate reprezenta până la o treime din greutate!
Încărcarea bateriei:
Majoritatea bateriilor noi pentru stivuitoare sunt proiectate să reziste la 1500 de cicluri de încărcare sau mai mult. Dacă îl folosiți pentru lucrări ușoare, medii sau sporadice, încărcați-l doar atunci când este necesar și nu zilnic. Acest lucru va crește considerabil durata de viață a bateriei și vă va asigura că veți obține un număr maxim de ani de producție pentru investiția dumneavoastră.
Alegeți încărcarea “de weekend”, “de egalizare” sau “săptămânală” (în funcție de marca încărcătorului dvs.) aproximativ la fiecare 5-10 cicluri pentru a vă menține bateria stivuitorului la performanțe maxime. Dacă nu faceți acest lucru sau dacă o faceți prea des, veți afecta bateria și îi veți scurta durata de viață.
Încărcarea cu apă
În primii câțiva ani, bateriile noi necesită o reîncărcare cu apă cam la fiecare a zecea încărcare. Bateriile recondiționate pentru stivuitoare trebuie reîncărcate cu apă până la fiecare a cincea încărcare.
Atât pentru bateriile noi, cât și pentru cele recondiționate, vă recomandăm să verificați 2-3 celule de testare la fiecare cinci reîncărcări pentru a vă asigura că nivelul apei se află chiar deasupra celulelor.
Dacă nivelul apei este scăzut, turnați apă doar atât cât să acopere celulele cu 5 mm. Spațiul rămas este necesar atunci când se formează și se extinde gazul la sfârșitul umplerii.
Curățare:
Dacă o baterie de stivuitor se revarsă, spălați-o imediat cu apă (se poate folosi bicarbonat de sodiu) pentru a preveni coroziunea pe partea superioară și inferioară a bateriei. Folosiți suficientă apă pentru a dilua acidul vărsat până la punctul în care acesta nu mai este dăunător pentru mediu.
Acidul vărsat este un bun conductor și este foarte coroziv. Dacă nu este spălat, conducția electrică poate duce la descărcarea bateriei chiar și atunci când nu este utilizată și la generarea de căldură suplimentară în timpul reîncărcării.
În timp, acidul lăsat deasupra bateriilor formează pete albe de rugină conducătoare de electricitate. Dacă se lasă să se acumuleze, acest lucru poate scurta dramatic durata de viață a bateriei, poate face verificarea și reîncărcarea o experiență neplăcută și, evident, poate ridica probleme de siguranță.
În timpul încărcării, se pot degaja vapori de acid și, chiar și în condiții normale, se vor forma depuneri în jurul capacului portului de încărcare. Se recomandă ca bateriile să fie spălate în fiecare primăvară și toamnă (sau la nevoie) pentru a îndepărta depunerile de acid din baterie.
Apa acidă dintre celulele din cutia bateriei ar trebui să fie golită din când în când!
Niciodată:
Nu supraîncărcați niciodată. Pierderea de acid scurtează durata de viață, generează mai multă căldură și necesită reparații la atelier.
Nu vă obișnuiți să efectuați încărcări scurte la prânz sau în timpul pauzelor. Fiecare încărcare scurtă contează ca un “ciclu” și, în timp, va avea un impact semnificativ asupra performanței și duratei de viață a bateriei. De asemenea, generează căldură excesivă, ceea ce face bateria mai puțin eficientă decât dacă nu ar fi fost încărcată deloc. În timpul prânzului sau al pauzelor este mai bine să lăsați bateria să se odihnească și să se răcească.
Nu întrerupeți niciodată un ciclu de încărcare dacă acest lucru poate fi evitat. Este recomandabil să lăsați un ciclu de încărcare, odată început, să se termine.
Nu lăsați niciodată bateria neîncărcată mai mult de câteva zile pentru a evita “sulfatarea”. Dacă devine necesar să depozitați o baterie pentru o perioadă de timp, încărcați-o mai întâi și apoi repetați acest lucru la fiecare 3-6 luni pentru a evita deteriorarea.
Nu permiteți niciodată ca o baterie de stivuitor să se descarce complet (inutilizabilă). 72 de ore de încărcare continuă vor fi necesare pentru a o reîncărca complet, iar pentru a restabili o încărcare completă poate fi necesar un service de atelier.
Nu continuați niciodată să utilizați bateria dacă aceasta s-a supraîncălzit. Dacă o baterie emite căldură excesivă sau un miros puternic de sulf în timpul utilizării sau al încărcării, nu o mai utilizați și apelați la service. Este posibil să aveți o problemă cu bateria, încărcătorul sau cu stivuitorul.
Nu permiteți niciodată ca o baterie care se încarcă să se apropie de scântei sau flăcări. Bateriile dezvoltă hidrogen gazos exploziv la încărcare, ceea ce poate duce la o explozie.
Nu permiteți niciodată ca bateria să se descarce excesiv:
Descărcarea excesivă va deteriora bateria și va face ca toate componentele electrice ale stivuitorului să devină extrem de fierbinți. Acest lucru poate duce la deteriorarea semnificativă a stivuitorului, cum ar fi defectarea completă a motorului, arderea rotoarelor și a periilor, contacte blocate sau arse, ceea ce poate face ca stivuitorul să devină rapid periculos și inutilizabil.
Descărcarea excesivă poate crește cu ușurință timpul necesar pentru încărcarea bateriei până la punctul în care încărcătorul nu mai face față și bateria este încărcată doar parțial a doua zi.
Majoritatea încărcătoarelor automate trebuie să detecteze o tensiune minimă a bateriei pentru a se activa și a porni. Dacă bateria se află sub acest prag de tensiune, nu veți putea reîncărca bateria și este posibil să fie nevoie să apelați la departamentul de service pentru a porni manual încărcătorul.
Dacă nu aveți un indicator de încărcare funcțional, vă sfătuim să setați cel puțin un indicator de descărcare simplu “pasiv”. Acestea sunt disponibile la un preț de aproximativ 10.00